Marcare Go!

Cresterea Matcilor

 . Calitatea matcii este un factor decisiv pentru obtinerea unor productii ridicate. De aceea achizitionarea sau cresterea în sistem propriu de matci valoroase trebuie sa fie prioritara pentru fiecare apicultor interesat sa valorifice superior culesurile de productie.

.Pentru obtinerea matcilor pot fi folosite mai multe metode: obtinerea si folosirea matcilor din roiurile naturale sau a botcilor din familiile orfane sau care îsi schimba linistit matca, folosirea cutiei Jenter, decuparea fagurilor cu oua si transvazarea larvelor.

botci de roire

.Obtinerea si folosirea matcilor din roiurile naturale

.Atunci când familia de albine roieste, albinele lucratoare construiesc numeroase botci de roire, în special pe marginile laterale si de jos ale fagurilor. Botcile formate de albine în perioada frigurilor roitului pot fi folosite la obtinerea matcilor tinere.

Astfel, pe masura formarii botcilor si ajungerii lor la maturitate, acestea sunt taiate cu o bucata de fagure cu o zi sau doua înainte de eclozionarea matcii (botcile mature, din care matcile trebuie sa eclozioneze în curând se recunosc dupa culoarea lor mai închisa si dupa culoarea capacelului, care este mai deschis la culoare, cu aspect fibros si ros partial). Botca de roire se detaseaza din fagure cu ajutorul unui cutit ascutit, preferabil încalzit, împreuna cu o bucata de fagure lata de 1-1,5cm si se altoieste pe un fagure, cladit, mai închis la culoare,din care au iesit câteva generatii de puiet, de preferinta cu puiet capacit si coronita de miere în partea superioara , într-o familie orfana sau roi artificial nou înfiintat.

Pentru a obtine botci de la o familie anume se poate folosi metoda intrarii în frigurile roitului a acestei familii de la care se urmareste luararea botcilor. Pentru aceasta coloniei i se asigura primavara devreme cele mai bune conditii de dezvoltare, de crestere a unui numar mare de puiet si albine tinere (hrana suficienta, cuib strâmtorat pe cât mai putini faguri, pentru pastrarea unui regim termic adecvat, matca de 1an, stup protejat de curentii de aer). În a doua jumatate a primaverii (în luna mai), când familia este în plina dezvoltare, cu multe albine tinere, se sisteaza introducerea ramelor noi folosite la extinderea cuibului si se tine cuibul strâmtorat. Aditional se întareste cu puiet capacit, gata de eclozionare. Surplusul de albine tinere, înghesuiala în stup, lipsa spatiului de depozitare a mierii si a celulelor goale necesare pontei matcii vor determina familia de albine sa intre în frigurile roitului si sa construiasca un numar mare de botci pe care apoi apicultorul le poate folosi dupa necesitati.

Din familia intrata în frigurile roitului pot fi luate botcile cu întreaga rama, nemaifiind necesara taierea lor, pentru formarea unui roi artificial, lasându-se pe rama doar o botca sau doua, bine crescute de albine, restul botcilor distrugându-se.

Din botcile de roire se pot obtine matci cu abdomenul foarte bine dezvoltat si prolifice însa sunt roitoare, ca si familiile din care au fost crescute, caracterele ereditare mostenindu-se din generatie în generatie. De aceea folosirea acestora în înmultire nu este recomandata, productia de miere sau polen putând fi compromisa de intrarea în frigurile roitului a familiilor ce folosesc astfel de matci.

.Obtinerea matcilor din botcile familiilor orfane

.Atunci când îsi pierd matca în mod subit, pentru a-si creste o noua matca, albinele iau în crestere larve de vârsta tânara si construiesc, de obicei pe mijlocul fagurilor, botci.

botca de salvare

Matcile care eclozioneaza din aceste botci au, de obicei, abdomenul triunghiular si sunt mai mici decât matcile provenite din botcile de roire. Albinele, atunci când îsi dau seama ca au ramas fara regina, se nelinistesc, se panicheaza, si hranesc abundent larve alese din cuib, dar sunt luate în crestere si larve de vârsta mai înaintata decât cea optima pentru cresterea unei regine (mai mari de 12 ore). Din aceste larve se vor dezvolta matci inferioare din punct de vedere al calitatilor urmarite (prolificitate, productivitate, etc.) care, având o vârsta mai mare atunci când au fost luate în crestere, vor ecloziona si mai repede si îsi vor omorî rivalele, adica matcile cu vârsta potrivita, relativ de calitate.

Apicultorul poate sa detaseze cele mai frumoase botci de pe fagure, folosind un cutit ascutit si sa le altoiasca pe alti faguri din alte familii orfane sau nuclee sau sa ia ramele pe care aceste botci apar si sa formeze roi artificiali, iar la familia orfana din care a prelevat botcile de salvare sa lase doar o botca, cea mai dezvoltata. Matca care va iesi din aceasta botca va avea rezultate satisfacatoare pentru un an, dupa care trebuie schimbata.

.Obtinerea matcilor din botcile de schimbare linistita

.Când matca este batrâna, epuizata sau când este mutilata în urma unui accident sau a interventiei apicultorului, albinele cresc maximum 2-3 botci, mari, pe partea centrala a fagurilor din care vor iesi matci de calitate. În lumea apicola se considera ca aceste matci, provenite din botci de schimbare linistita, sunt cele mai bune. Apicultorul poate obtine botci de schimbare linista în trei faze:

1 . Stabilirea familei sau a familiilor de albine recordiste cu calitati biololgice si productive deosebite.

2 . Amputarea cu ajutorul unei forfecute a aripilor anterioare sau a unui picior din fata a matcii care trebuie schimbata din cauza vârstei înaintate, dar fara sa se provoace ranirea sau strivirea unei alte parti anatomice vitale (cap, torace, abdomen) astfel încât matca sa-si poata continua ouatul în conditii normale.

aripa matcii

Din cauza acestei infirmitati aparente (matca nu se foloseste de aripi pentru depunerea oualor) albinele din familia respectiva hotarasc înlocuirea ei prin schimbare linistita. Ele construiesc 2-3 botci pe mijlocul fagurilor în care matca va depune oua, silita de lucratoare, apoi vor hrani din abundenta,cu laptisor de matca, larvele din aceste botci ca viitoarele matci sa beneficieze de conditii optime de dezvoltare înca de la începutul cresterii.

3 . La 10-12 zile de la amputare se face un control la care se urmareste prezenta, numarul si pozitia botcilor. Când botcile ajung la maturitate (12-14 zile) se procedeaza la scoaterea (decuparea) botcilor si se formeaza tot atâtia roi câte botci sau rame cu botci sunt, la care se mai repartizeaza înca doi faguri cu puiet capacit, gata de eclozionare si miere, din aceeasi familie în care au crescut botcile, precum si o rama cu fagure artificial destinat claditului.

Daca dorim sa producem în continuare botci crescute în conditii de schimbare linistita, lasam matca infima mai departe în stupul sau. Cuibul se completeaza cu 2-3 faguri claditi de la rezerva si 2-3 faguri numai cu puiet capacit de la alte familii de albine . Conform aceluiasi ciclu de 12-14 zile, situatia se repeta, în cuib sunt 2-3 botci mature, aproape de eclozionare cu care se procedeaza la formarea roiurilor sau a nucleelor. Repetarea acestor operatii se face pâna se obtine întregul necesar de matci de care este nevoie pentru înlocuirea matcilor necorespunzatoare si pentru dezvoltarea efectivului de familii de albine din stupina. La ultimul ciclu, când nu se mai doreste obtinerea de botci, în familia respectiva se lasa o rama cu o botca, urmând ca matca care eclozioneaza sa o înlocuiasca pe mama ei vârstnica si infima

. cutia Jenter

Roii astfel formati, cu matci crescute prin schimbare linistita, se stimuleaza din doua în doua zile cu câte 300-400g sirop de zahar în concentratie de 1:1 pâna ce matca începe sa depuna oua. Dupa ce roii cu matci tinere si-au dobândit autonomia necesara unei familii în dezvoltare, se procedeaza la unificarea familiilor ale caror matci trebuie sa fie înlocuite cu aceste matci tinere, astfel:

Varianta 1. Într-o dimineata linistita se înlatura din stup matca veche ce urmeaza sa fie schimbata si familia de albine se lasa în starea de orfanizare pâna catre seara. Acest interval de timp permite disparitia totala a orcarei urme de feromoni, ceea ce face ca populatia familiei respective sa accepte cu usurinta prezenta altei matci sau chiar sa o prefere. Se procedeaza apoi la transvazarea ramelor cu faguri si populatia de albine din stupul organizat în familia-roi cu matca tânara, intercalând, dupa încetarea zborului, între cele doua grupe de rame un hranitor cu 500g sirop de zahar în concentratie 1:1. În ziua urmatoare se scoate hranitorul si se apropie ramele transvazate de cele din familia primitoare.

Varianta 2. Treptat, zilnic, se iau în cursul diminetii câte 1-2 rame cu puiet si albina acoperitoare din familia cu matca veche ce trebuie înlocuita si se introduce dupa ultima rama din familia noua cu matca tânara. În felul acesta culegatoarele (care sunt mai agresive si accepta mai greu matca noua) se întorc în familia de la care au fost luate iar doicile, care sunt albine tinere, blânde, ramân sa creasca puietul de pe fagurii respectivi. Când familia care urmeaza sa fie desfintata prin unificare nu mai are decât 4-5 rame cu populatie, tot în cursul diminetii, se înlatura matca veche, epuizata, lasându-se familia orfana pâna dupa-masa, seara, când se transvazeaza în familia primitoare dupa acelasi procedeu ca în varianta 1.

.Folosirea cutiei Jenter

.Cutia Jenter este un dispozitiv format din mai multe piese din plastic, ce permite cresterea matcilor în botci artificiale, din plastic, fara a mai fi necesara transvazarea larvelor, matca ouând direct în botcile fixate în bloc, în fâsia de plastic sub forma de fagure. Este o metoda buna, având în vedere ca matcile obtinute sunt de calitate, fiind obtinute devreme, ouale fiind depuse direct de matca în botci, însa este o metoda costisitoare de timp si operatii, fiind preferata mai putin de producatorii de matci în sistem comercial.

.Decuparea fagurilor cu oua

.A doua zi dupa ce familia doica a fost pregatita (orfanizata, hranita stimulativ cu sirop de zahar si turte proteice), din cuibul familiei de prasila (donatoare de oua sau larve) se scoate un fagure ce contine larve în celule de lucratoare, în vârsta de 1-2 zile, care se duce într-o camera încalzita. Pe o masa, cu ajutorul unui cutit bine ascutit si încalzit se taie fâsii de fagure, care sa contina fiecare câte un rând de celule. Pentru cresterea matcilor se folosesc doar celulele din partea superioara si de mijloc a fagurelui. Fâsiile de fagure se aseaza pe masa si fiecare se taie la jumatate din înaltimea celulelor. Apoi fâsiile se taie în bucati separate, astfel ca fiecare bucatica de fagure sa aiba o celula cu larva. Celula este largita la gura, mai apoi, cu un betisor de lemn gros de 6mm, rotunjit la vârf, cu atentie, fara a atinge si rani larva. Apoi, cu ajutorul cerii topite, celulele se lipesc de suporturi în care se scufunda repede baza celulei. În cazul folosirii directe a botcilor se pot folosi diferite forme de suporturi (pene, coada de rândunica, patrate cu tije, etc). Pentru a pregati fagurele în care se vor fixa suporturile cu celulele naturale retezate si lipite cu ceara, este bine ca acest fagure sa fie introdus în cuibul familiei doici câteva ore, ca sa se încalzeasca (se poate folosi, în acest sens, si o camera bine încalzita), fixarea suporturilor cu botci facându-se astfel mult mai usor. Ei trebuie sa fie mai închisi la culoare (în care s-au crescut câteva generatii de puiet, sa contina predominant celule de lucratoare si sa aiba în partea superioara o coronita de miere.

Celulelele cu larve se pot fixa pe suporturi triunghiulare (pene) din pacaj sau lemn construite din scânduri subtiri, lungi de 35mm, cu o grosime de pâna la 2mm, latimea la capatul unde se lipesc celulele de 15mm iar vârful ascutit. Penele se înfing pe ambele fete ale fagurelui în forma de zig-zag. Vârful ascutit trebuie sa ajunga în peretele din mijloc al fagurelui (foita artificiala pe care s-a construit). Distanta dintre pene este de 3mm iar dintre rânduri 5mm, astfel ca pe o fata de faguri se pot fixa 4 rânduri de 10-12 pene fiecare. Rama cu pene se aseaza în mijlocul cuibului familiei doici, între doua rame cu puiet capacit. Daca exista mai multe rame cu larve de matci la crestere, între aceste rame se pun, intercalati, faguri cu puiet capacit.

.Atunci când, în locul penelor, se recurge la fixarea celulelor de larve pe suporturi de lemn (25/25mm, cu grosimea de 5,25mm), lipirea se face ca si pe penele triunghiulare. Suporturile se fixeaza pe 3-4 speteze de lemn care se introduc în rama de crestere pe niste canale taiate în corpul ramei, cu celulele îndreptate în jos. La o familie crescatoare se pot da între 40 si 60 celule cu larve din care vor rezulta între 30-40 botci de buna calitate, botci care apoi se vor folosi dupa necesitati (formare de nuclee, roi artificiali, recuperarea unei familii orfane, etc.).

.Metoda are dezavantajul ca fagurele cladit din care se taie fâsiile nu se mai recupereaza.

.Transvazarea larvelor

.Aceasta metoda este folosita, datorita eficientei, rapiditatatii si bunelor rezultate obtinute în urma aplicarii ei, în stupinele mari si majoritatea crescatoriilor comerciale de matci si are doua variante: mutarea larvelor în botci fara hrana larvara, laptisor (transvazare uscata sau simpla) si mutarea larvelor în botci în care exista laptisor (transvazare umeda sau dubla).

.rama cu botci

Pentru executarea lucrarilor este nevoie de rame de dimensiunea celor din cuib, cu lateralele groase (latimea de 20-30mm), prevazute cu santuri în care vor intra sipcile cu botci. Acestea sunt prevazute cu gauri în care vor intra piciorusele botcilor artificiale, suportii pentru botci sau de care se vor lipi botcile confectionate din ceara. Pe o sipca de crestere se pot monta pâna la 14 botci. Într-o rama de crestere se pot pune, la distante egale, 3 leaturi cu botci. Distanta dintre leaturi (între 5 si 8 cm) permite scoaterea si introducerea acestora cu usurinta în rama de crestere si îngaduie albinelor sa cladeasca botcile fara a fi înghesuite.

.Apicultorii care doresc sa obtina doar câteva matci pe an pot folosi botcile din ceara . Acestea se confectioneaza în felul urmator: ceara se topeste într-un vas, pe aburi sau într-un vas înconjurat de apa foarte calda, ca sa nu se arda, apoi, cu un sablon de lemn sau de sticla, se trece la confectionarea botcilor.

.Sablonul se construieste din lemn de tei strunjit, are o lungime de 10cm, unul din capete este usor rotunjit si putin conic, având un diametru de 8,5mm. Pentru scurtarea timpului necesar confectionarii botcilor, pe un suport pot fi montate mai multe sabloane (betisoare) de acest fel. Alaturi de vasul cu ceara topita se pune un vas cu apa rece în care se introduce vârful betisorului, sa se umezeasca, astfel ca ceara nu va adera de sablon. Dupa ce ceara s-a topit, se cufunda în ea vârful betisorului, de 3-4 ori. De fiecare data când se introduce betisorul în ceara se scufunda din ce în ce mai la suprafata astfel ceara de pe betisor se îngroasa sub forma de cupa. Când stratul de ceara de pe betisor este destul de gros se scoate afara din ceara, se introduce în apa rece ca ceara sa se întareasca si, învârtind betisorul între degete, se detaseaza începutul botcii, cupa. Când s-au strâns mai multe cupe, se lipesc cu ceara topita de suporturile de botci din lemn care apoi se monteaza pe sipcile port-botci. Ramele cu sipci se introduc pentru 24 de ore în familia doica, între ramele cu puiet. Tinerea ramelor cu botci din ceara în familia de crestere face ca albinele sa modeleze si sa curete aceste potirase, sa le pregateasca pentru primirea larvelor.

botca artificiala

Botcile de ceara nu sunt potrivite pentru crescatorul de matci ce lucreaza în sistem comercial. Acesta foloseste botci artificiale, din plastic, care se monteaza direct pe sipci prin intermediul unui piciorus sau a unui sistem de prindere format dintr-o alta piesa.

Pentru a efectua transvazarea, apicultorul trebuie sa folosesca o lanteta de transvazare . Aceasta este un instrument, din metal (lanteta germana) sau bambus si material plastic (lanteta chinezeasca).

lanteta chinezeasca

- lanteta chinezeasca .

lanteta germana

-lanteta germana, de metal .

În magazinele ce comercializeaza echipament apicol exista o varietate de lantete, inclusiv instrumente semi-automate de recoltare a larvei din celula.

Transvazarea simpla ( uscata ) se realizeaza prin depunerea directa a larvelor în vârsta de cel mult 12 ore în botca artificiala.

transvazare

Mutarea larvelor se face ridicându-se larva împreuna cu o parte din laptisorul care se afla sub ele. Dupa introducerea botcilor cu larve transvazate în familiile crescatoare albinele doici vor lua imediat în primire larvele transvazate si le vor hrani din abundenta cu laptisor. Procentul de acceptare de catre albine a larvelor transvazate depinde de modul în care acestea au fost luate din celula, daca nu au fost ranite în timpul transvazarii, daca au fost luate cu destul laptisor de matca, daca nu s-au deshidratat din cauza lipsei acestuia sau din cauza tinerii, la transvazare, a larvelor în mediu uscat, abundenta hranei în natura, daca familiile doici au fost stimulate, etc. Pentru transvazarea simpla recomand lanteta chinezeasca, prin folosirea acesteia operatia de mutare a larvei desfasurnându-se rapid, eficient si cu deranj minim a larvei.

.Mai jos este prezentat graficul lucrarilor ce se executa pentru cresterea, în serii, a reginelor, folosind transvazarea simpla. În functie de data calendaristica aleasa pentru prima transvazare se stabileste si datele celorlalte lucrari, respectând zilele indicate.

Transvazarea dubla (umeda ) se deosebeste de prima transvazare prin faptul ca larvele se pun în botci care contin deja laptisor sau un alt produs special preparat.

laptisor în botca

Pentru ca laptisorul sa aiba acelasi continut specific cu al larvelor transvazate (larve în diferite stadii de dezvoltare sunt hranite cu laptisor diferit ca si compozitie, specific vârstei) si acceptarea sa fie, deci, mai buna, unii apicultori recurg la dubla transvazare: initial se face o transvazare simpla, uscata, iar dupa acceptarea larvelor, la 12-24 ore de la introducerea acestora în familiile crescatoare, larvele transvazate uscat se înlatura si în locul locul lor se transvazeaza alte larve. În felul acesta larvele puse a doua oara în botci beneficieza înca de la început de laptisor din abundenta, specific vârstei, ceea ce permite obtinerea unor matci de o calitate foarte buna. Pentru înlaturarea larvelor transvazate prima data în botci recomand folosirea lantetei germane, de metal, deoarece este rigida si permite luarea cu usurinta a larvei din laptisor.

.În crescatoriile comerciale sunt folosite doar botcile artificiale, din material plastic.

Dupa transvazare, ramele cu botci artificiale se introduc în familiile doici, familii orfanizate cu multe albine tinere, producatoare de laptisor. Acestea vor lua în primire larvele din botci si le vor hrani din abundenta cu laptisor de matca. În continuare larvele pot ramâne în aceste familii si vor fi crescute în lipsa matcii pâna la recoltare sau pot fi mutate în compartimente separate prin gratii Hanneman de cuibul famiilor cu matca.

burete cu botci

În ziua a 10-a sau a 11-a de la transvazare botcile se recolteaza din familiile crescatoare, se pun într-un incubator portabil (sau în lipsa acestuia într-o lada frigorifica cu peretii termoizolanti, încalzita de la o punga de cauciuc cu apa calda) daca nucleele sunt la distanta mare de familiile crescatoare sau în bucati de burete prevazuti cu gauri în care vor intra botcile crescute, acoperiti de o bucata de material textil pentru protejarea botcilor de actiunea razelor solare, daca nucleele sunt în imedata apropiere a familiilor crescatoare.

.La introducerea botcilor nucleele se hranesc cu sirop de zahar în concentratie 1:1 la care se adauga FumidilB pentru preventia nosemozei.

cutiuta pentru matca 

La 16 zile de la introducerea botcilor în nuclee se recolteaza matcile, care se introduc în cutiute cu serbet. Cutiutele se aseaza într-o rama de stup ce este prevazuta cu suporturi din lemn. Rama se introduce mai apoi în banca de matci (o familie orfana, cu multe albine tinere, ce hraneste si îngrijeste matcile pentru o perioada de timp, pâna ce acestea vor fi vândute sau folosite în stupina, dupa necesitati). Albinele din banca de matci se hranesc din abundenta cu sirop de zahar si turta proteica iar saptamânal se introduce o rama cu puiet capacit ca sa existe, în permanenta, albine tinere, producatoare de laptisor de matca.

.Sus